Program XXXVIII Konferencji Problemy Rozwoju Maszyn Roboczych
13.02.2024 (wtorek) |
14:00 – 15:00 |
Rejestracja uczestników |
15:00 – 15:30 |
Uroczyste otwarcie XXXVII Konferencji Problemy Rozwoju Maszyn Roboczych Powitanie Gości i Uczestników przez Przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego – prof. Jarosław Mamala Wystąpienie Przedstawiciela Urzędu Miasta Opola Wystąpienie Przedstawiciela Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego Wystąpienie Dziekana Wydziału Mechanicznego PO Uroczyste otwarcie przez Przewodniczącego Komitetu Naukowego – prof. Tadeusz Łagoda |
15:30 – 16:45 |
Sesja plenarna I |
Kroll L., Schramm N., Roth-Panke I., Czech A., Satora M.: Innowacyjne rozwiązania dla produkcji lekkich konstrukcji z neutralnym śladem węglowym – Chemnitz University of Technology, Department of Lightweight Structures and Polymer Technology Szałek A.: Napęd wodorowy pojazdów i maszyn – Doradca Zarządu Toyota Motor Polska |
|
16:45 – 17:20 |
Przerwa kawowa |
17:20 – 18:40 |
Sesja techniczna I |
Stasiak P.: Analiza przyczyn usterki agregatu kogeneracyjnego PERKINS HE-EC-505/541 – PG505-B i sposoby jej zapobiegania – Zakład Komunalny Sp. z o.o. Opole Barszcz A., Kobiałka J.: Nowe rozwiązania ogniw gąsienicowych dedykowanych do maszyn pracujących na terenach podmokłych, Sieć Badawcza Łukasiewicz-Warszawski Instytut Technologiczny Kowalczyk R., Bieniek A.: Prezentacja wyników projektu pt. Prace B+R w Stoczni Koźle dotyczące opracowania prototypu innowacyjnego pchacza żeglugi śródlądowej – Stocznia Kędzierzyn-Koźle Malewicz K., Kesicki J.: Diagnostyka stanu technicznego pojazdów z wykorzystaniem urządzeń stacji kontroli pojazdów, PZM OZDG |
|
19:30 – 21:30 |
Kolacja |
14.02.2024 (środa) |
08:00-08:30 | Śniadanie |
09:00-14:00 | Wyjazd techniczny*/ szkolenie KOMES** |
14:00 – 15:00 | Obiad |
15:00 –16:00 | Sesja plenarna II Prowadzenie, dr hab. inż. Anna Król, prof. PO |
Hanzel T.: Programy UE w innowacje B+R w województwie opolskim – Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki Mamala J.: Działalność B+R w Parku Naukowo-Technologicznym w Opolu, Park Naukowo-Technologiczny w Opolu | |
16:00 –16:30 | Przerwa kawowa |
16:30 –17:50 | Sesja techniczna II Prowadzenie: dr hab. inż. Marian Łopatka |
Zelwowiec S.: Badanie reakcji na ogień kompozytów możliwych do zastosowania w pojazdach szynowych w oparciu o normę EN45545 – Ochrona, PKP Intercity Remtrak Worwąg P., Prażmowski K.: Modelowanie układu jezdnego wagonu pasażerskiego w aspekcie oceny stanu technicznego rozjadnicy kolejowej – Politechnika Opolska Małys S., Krysiński P., Szefer H., Skrobacz S., Cieślak T., Łagoda T.: Rozwój wyposażenia pojazdów szynowych pod względem wymogów izolacji termicznej – Rawicka Fabryka Wyposażenia Wagonów „RAWAG” Sp. z o.o./ Politechnika Opolska Szefer H., Kurek M., Krysiński P.: Wymagania stawiane drzwiom kolejowym zgodnie z obowiązującymi normami – Rawicka Fabryka Wyposażenia Wagonów „RAWAG” Sp. z o.o./ Politechnika Opolska | |
18:00 –18:45 | Zebranie Komitetu Naukowego |
19:30 –23:00 | Gala |
*Wyjazd do siedziby firmy SCHATTDECOR w Głuchołazach, światowego lidera w branży zadrukowanych powierzchni dekoracyjnych. Od założenia, czyli od roku 1985, zaopatruje klientów z wielu sektorów branżowych w wysokiej jakości wzornictwo i produkty, a także oferujemy doradztwo i niezawodny serwis.
Dekory Schattdecor znaleźć można m.in. na powierzchniach mebli, podłóg laminowanych oraz na innych elementach wyposażenia wnętrz.
Sukces zawdzięcza zaangażowaniu i kreatywności załogi (aktualnie grupa zatrudnia ok. 3 tys. osób). Jej innowacyjność i motywacja napędzają nasze przedsiębiorstwo każdego dnia. Dzięki wytrwałej i sumiennej pracy naszych Pracowników, Schattdecor od wielu lat stawia kamienie milowe w dziedzinie designu i nowych technologii.
**Szkolenie pn. Wykonywanie obliczeń wytrzymałościowych za pomocą oprogramowania MIDAS NFX – poziom basic organizowane przez KOMES Sp. z o.o. i prof. dr hab. inż. Jarosława Mamalę – prezesa zarządu PNT w Opolu.
Teoretyczne podstawy MES. Przygotowanie geometrii (modele belkowe, bryłowe i powierzchniowe). Zasady jak dobierać elementy skończone i jak dzielić model. Wpływ siatki na wyniki. Jak przyjmować warunki brzegowe. Uproszczenia w modelach na potrzeby analiz MES. Analiza i ocena wyników.
Zadaniem szkolenia jest zaznajomienie słuchaczy z symulacją komputerową przy użyciu Metody Elementów Skończonych (MES). Metoda ta przyjęła się w przemyśle i nauce na całym świecie jako podstawowe narzędzie do rozwiązywania różnorodnych problemów techniki. Umożliwia ona poznanie zachowania się produktu już we wczesnej fazie projektowania. Prowadzi to do skrócenia okresu wdrożenia do produkcji, uniknięcia budowy wielu kosztownych prototypów jak również zwiększenie konkurencyjności na rynku (np. poprzez zastosowanie optymalizacji).
Szkolenie wprowadza uczestników w sposób przejrzysty i zrozumiały w tematykę i umożliwia stosowanie MES w praktyce zawodowej. Ponieważ jest skierowany do osób początkujących najszerzej omówionym tematem będzie statyka liniowa.
Szkolenie rozpoczniemy niezbędnym do prawidłowego zrozumienia tematu wprowadzeniem do teorii. W kolejnej fazie przedstawimy techniki rozwiązywania zagadnień najczęściej spotykanych w praktyce inżynierskiej. Ważną częścią składową szkolenie będzie rozwiązywanie zagadnień praktycznych Przewidujemy również dyskusję problemów występujących u poszczególnych uczestników.
Uczestnicy na szkolenie będą korzystali z swoich komputerów przenośnych.
Licencja na czas szkolenia zostanie udostępniona jako licencja sieciowa WEB.
Czas trwania kursu: 6 godzin.
Opis kursu:
Program kursu:
- Zarys podstaw teoretycznych MES
- Praktyczne podejście do analizy
- Poprawne przygotowanie geometrii
- Podział na elementy skończone, wybór odpowiednich elementów, wpływ siatki na wyniki
- Warunki brzegowe – właściwe rozumienie podpór i wymuszeń
- Analiza wytrzymałościowa z wykorzystaniem modelu bryłowego
- Analiza wytrzymałościowa z wykorzystaniem modelu powłokowego
- Analiza drgań własnych
Wszystkie tematy zgłębione zostaną na przykładach (3 przykłady).
15.02.2024 (czwartek) |
08:00 –08:30 | Śniadanie | |
09:00 –14:00 | Wyjście w góry | |
14:00 – 15:00 | Obiad | |
15:00 – 16:00 | Sesja plenarna III Prowadzenie: dr hab. inż. Jerzy Czmochowski | |
Smolnicki T., Maślak P.: Analiza wytrzymałościowa połączenia śrubowego, Politechnika Wrocławska Górski A., Paduchowicz M.: Metodyka identyfikacji stanu wytężenia struktury nośnej elektrofiltru w aspekcie obciążeń ekstremalnych, Politechnika Wrocławska | ||
16:00 – 16:20 | Przerwa kawowa | |
16:20 – 17:40 | Sesja techniczna III Prowadzenie: dr inż. Artur Górski | |
| ||
17:50 –18:50 | Sesja plakatowa Prowadzenie: prof. dr hab. inż. Tadeusz Smolnicki | |
1. Wpływ jakości oraz sposobu wykończenia powierzchni wytworzonego metodami przyrostowymi stopu tytanu Ti6Al4V na jego właściwości zmęczeniowe – Kurek A., Żrodowski Ł., Choma T., Wilkos I. 2. Opracowanie założeń technicznych i konstrukcyjnych nowej komory klimatycznej przeznaczonej do testów osłon przegubów półosi samochodowych – Popielec A. 3. Opracowanie zoptymalizowanej konstrukcji osłony przegubu półosi napędowej do zastosowań pojazdów elektrycznych, produkowanej z wykorzystaniem procesu wtrysku oraz doborem odpowiedniego materiału, celem wyeliminowania potencjalnych wad strukturalnych produktu, 5. Problemy rozwoju konstrukcji specjalnych w zakresie bezpieczeństwa państwa – Motrycz G. 7. Trwałość zmęczeniowa elementów wykonanych ze stopu aluminium PA9 poddanych cyklicznym testom korozyjnym –Król A., Kurek M., Małecka J., Kołodziej SZ., Iwuji K. 9. Nowoczesne rozwiązania pomiarowe z zakresu drgań, akustyki, kamer szybkich i termowizji. – Mosek I. 10. Uwzględnienie wytrzymałości zmęczeniowej na zginanie ze skręcaniem różnych stopów aluminium przy projektowaniu lekkich wytrzymałych konstrukcji – Małecka J., Małys S., Kurek M., Łagoda T., Krysiński P. 11. Obliczanie wpływu natężenia prądu na wytrzymałość armatury – Janicki P. 12. Opracowanie konstrukcji ramy kontenera biurowego z wykorzystaniem optymalizacji topologicznej – Cichański A., Konopa K. | ||
19:30 – 21:30 | Kolacja |
16.02.2024 (piątek) |
08:00 – 08:30 | Śniadanie |
09:00 – 10:20 | Sesja techniczna IV Prowadzenie: dr hab. inż. Joanna Małecka, prof. PO |
Dejewski M., Śnieżek L., Muszyński T.: Weryfikacja doświadczalna obciążeń eksploatacyjnych przegubowego mostu pontonowego, Wojskowa Akademia Techniczna Krakówka T., Typiak A., Ceder M.: Dobór parametrów manipulatorów robotów do zastosowań specjalnych, Łukasiewicz PIAP, Wojskowa Akademia Techniczna Maślak P., Kowalczyk M.: Analiza stanu wytężenia ustroju nośnego urządzenia hakowego HKS 12, Politechnika Wrocławska Hebda A., J. Małecka, Prażnowski M., Wpływ szybkości chłodzenia na przebieg utleniania wysokotemperaturowego stopu Ti-Al –Politechnika Opolska | |
10:30 – 10:45 | Zakończenie Konferencji |